Od czego zacząć budowę marki osobistej jeżeli dopiero zaczynasz?
Nawet jeśli jesteś początkująca to dobrze mieć strategię swojej marki osobistej, Czym innym będzie budowa marki osobistej małego przedsiębiorcy – właścicielki butiku a czym innym lidera marketingu sieciowego z aspiracją na międzynarodową skalę.
Artykuł skierowany jest do osób, które zaczynają swoją przygodę z social mediami i chcą rok po kroku budować swoją markę, maja niewiele czasu, przykładowo pracują na etacie lub wychowują dzieci i chciałyby codziennie małymi krokami coś robić.
Dzielenie się wiedzą
Korzystając ze swojego prywatnego Facebooka dodajesz wartościowe posty w dziedzinie – najlepiej bardzo niszowej – z których Twoja grupa docelowa może się czegoś nauczyć. Przykładowo – kierujesz swoją ofertę do kobiet chorych na hashimoto – dodajesz codziennie posiłek, które osoby chore na to chorobę autoimmunologiczną mogą zjeść. Nie będzie to porada lekarska, dodajesz po prostu swoje posiłki o ile jesteś wiarygodna w tej grupie i samej udało Ci się opanować to schorzenie.
Innym przykładem dzielenie się wiedzą w branży modowej, jeżeli masz butik będzie – codzienne trendy na dany sezon, jak łączyć kolory, typy urody etc. W branży fryzjerskiej dodajesz swoje osiągnięcia ale także wrzucasz jakieś wskazówki, które pokazują, że nie tylko masz fach w ręki ale rozdajesz coś za darmo – porady dotyczące pielęgnacji włosów. Wierz mi, że nie każdy będzie ciągle obserwował profil fryzjerski jeżeli są tam tylko wrzutki z nowymi fryzurami.
Prosta Komunikacja
Jeżeli branża, w której chcesz budować markę nieco skomplikowana (prawo, IT, architektura etc) staraj się używać prostego słownictwa dostosowanego do twojej grupy docelowej. Dobre przysłowie mówi, żeby uprościć jak się da. Komunikat ma być skierowany do Klienta, który może być ekspertem w innej dziedzinie. Wysublimowanym słownictwem możesz odstraszyć niektórych. Jeżeli masz potrzebę merytorycznych wpisów to zatrzymaj je na potrzeby swojej książki.
Partnerzy
Jeden z najlepszych sposobów na promowanie siebie to wywiady z już znanymi osobami. Nie zawsze możesz mieć okazję to spotkania takiej osoby, ale pamiętaj, że możesz zrobić wywiad, live, webinar z osoba która jest dietetykiem, prawnikiem, lekarzem, sportowcem bądź nawet dobrym nauczycielem, baź każdą osobą cieszącą się autorytetem. Takie spotkanie musiałoby przynieść korzyść 50/50 dla obu stron czyli opracuj taką formę gdzie Ty zyskasz publiczności i nowe kontakty a osoba zyska większą rozpoznawalność bądź inne korzyści.
Cechy marki
Tak wiele osób chce dziś budować swoja markę, że musisz się wyróżniać czymś wyjątkowym i to zarówno pod względem treści i wartości, które będziesz dawała jak i wizerunku. Pytania, które musisz sobie zadać to Co mnie wyróżnia? Jakie cechy mojej marki mnie wyróżniają? Czego nie ma konkurencja? Napisz wyróżniki Twojej marki.
Grupa docelowa
Rozpisanie grupy odbiorców dla których chcesz publikować i tworzyć swoja markę to punkt wyjścia. W internecie jest kilkaset pytań do określenia swojej grupy docelowej :
Demografia. Kim jest Twój odbiorca? Wiek, płeć, miejsce zamieszkania czy wykształcenie pozwalają dostosować komunikat. Inaczej piszesz do trzydziestoletniej kobiety a inaczej do nastolatków. Najlepiej bardzo mocno określić swoja grupę, nie można pisać do wszystkich.
Praca. Czym się zajmuje? Nazwa stanowiska, zakres obowiązków, wielkość firmy, branża… Wszystkie te rzeczy są wstępem do dalszych, głębszych pytań. Czy szuka dla siebie innego rozwiązania? Czy szuka rozwoju osobistego?
Rytuały. Jak wygląda jego lub jej typowy dzień? O której wstaje, co robi rano? jak jeździ do pracy, czym się zajmuje w czasie wolnym. Ta część pozwoli na zdefiniowanie idealnych punktów styczności z marką. Jeśli Twój odbiorca jeździ autem to może lepszy będzie podcast niż post na FB czyli YouTube.
Ból. Jakie problemy możesz pomóc jej rozwiązać? Należy jednak pamiętać, że twoje rozwiązanie nie moze być wcisnięte w gardło twojej grupy ale pozwalać na dokonywanie wyboru. Ludzie nie cierpią jak się im coś sprzedaje ale kochają kupować i chcą sami dokonywać wyboru.
Wartości. Co ceni i jakie ma ambicje? Ten sam produkt można kupić, żeby zabłysnąć przed szefem i żeby mieć w pracy święty spokój. Jeśli zidentyfikujesz „marchewkę”, będzie Ci dużo łatwiej.
Strach. Czego się obawiają? Drugą stroną równania jest „kij”. Jeśli chcesz go skłonić do akcji, obawa jest świetnym motywatorem. Czego boi się Twój klient? Który ze strachów jest największy?
Social media – jakich social media używa – FB, IG czy Youtube
w jakich grupach na Facebooku może być? co go interesuje? Jakie ma potrzeby komunikacji? co lubi sprawdzać?
jaką rozrywkę lubi? co robi w wolnym czasie?
Specjalizacja
Aktualnie jest bardzo duża konkurencja i dlatego też należy wybrać niszę. Przykładowo jesteś dietetyczką i masz ofertę dla każdego, ale możesz ze szczególną uwagą dać się poznać po tym, że znasz się na problemie alergii lub innym. Nisza to wąski zakres tego co chcesz zaproponować czyli masz sklep z zabawkami ale jednocześnie znasz się na zabawkach dla dzieci autystycznych bądź potrzebujących integracji sensorycznej.
Narzędzia przydatne w budowaniu marki osobistej
Przydatne narzędzia w budowaniu marki osobistej to min:
- własna strona z blogiem na WordPress
- własny produkt online – do rozdawania tzw. LEAD MAGNET
- kanał Video – Youtube
- własny podcast
- regularne posty w social media – Facebook, Instagram, YT
- newsletter – np. MailerLite, Mailchimp
- webinary, live, (transmisje) wystąpienia publiczne etc.
Podsumowanie
Budowanie marki osobistej to proces, a więc nie oczekuj, ze już po 3 miesiącach będziesz mieć 1000 Klientów jeżeli robisz to organicznie, co innego jeżeli masz budżet na reklamę i masz przygotowany atrakcyjny produkt jako lead magnet.
Budowanie relacji to długi proces i aktualnie wymaga naprawdę sporo czasu. Jak pisze Michał Szafrański – Zaufanie jest waluta przyszłości a dobrze wiesz ile potrzeba czasu abyś komuś zaufała.