Przy wyborze sklepu internetowego musimy odpowiedzieć sobie na wiele pytań, oto kilka z nich:
Ile będę mieć produktów w sklepie internetowym?
Jaki mam budżet na sklep, wdrożenie, hosting, reklamę?
Czy będę potrafił sam skonfigurować i wdrożyć sklep?
W czym mogę potrzebować pomocy – konfiguracja, wdrożenie, grafika, pozycjonowanie?
Czy grafika jest istotnym elementem w mojej branży ? Czy będę musiał zmieniać ją co jakiś czas?
Na jakich rynkach zamierzam działać – tylko na polskim czy także zagranicznym?
W ilu językach planuję postawić sklep?
Czy mam już bazę klientów w ERP i chce połączyć to z e-commerce?
Czy mam już jakiś sprawdzony system np autoresponder lub newsletter i chcę to połączyć ze sklepem?
Jakich integracji wymaga mój e-sklep np. Ceneo, Allegro, Nokaut, Facebook ?
Odpowiedz na te pytania i zastanów się. Mamy możliwość wyboru pomiędzy kilkoma systemami:
Modelem SaaS (software as a service) czyli oprogramowaniem jako usługą udostępniana przez producenta użytkownikom poprzez internet) np. Shoplo, Shoper, Clickshop, RedCart, IAI-Shop, Sote, Sky-shop, iStore , oprogramowaniem typu open source (np.Woocommerce, PrestaShop, Magento, OpenCart) lub wersja pudełkową e-sklepu (np. SellSmart), a także sklepem dedykowanym.
SaaS czyli Shoper, Sote, Sky-shop
Zalety:
– prosta obsługa i intuicyjność
– mniejszy wydatek na początku bo abonament
– utrzymanie na serwerze czyli hosting zapewnia go dostawca platformy
– wsparcie techniczne : aktualizacje od dostawcy
– szybka konfiguracja i wdrożenie
– integracja z Google Analytics, ERP, płatnościami, logistyką, porównywarkami.
– dodatki w zależności od ceny pakietu: landing page, kampanie, kupony itp.
– dobre opinie użytkowników i specjalistów jeżeli chodzi o (pozycjonowanie) SEO
Dla Kogo
– początkujących, którzy nie posiadają dużej wiedzy w temacie e-commerce
– tych co nie mają średniego i dużego budżetu na początku przedsięwzięcia
– co stawiają pierwsze kroki w e-commerce
– tych co chcą aby usługodawca zajął się wszystkim czyli bezpieczeństwem sklepu, kopiami zapasowymi, cetryfikatem ssl itp.
Wady
– nie jesteśmy tak jakby właścicielem sklepu, wynajmujemy go
-ograniczona ilość szablonów do sklepu
– nie możemy skorzystać z rozwiązania którego akurat potrzebujemy, bo musimy przejść na coraz droższy pakiet z powodu ograniczonej ilości dodatków
– brak posiadania kodu sklepu sprawia że jesteśmy uzależnieni od funkcjonalności sklepu.
Sklepy Open Source czyli np. PrestaShop, WooCommerce
Zalety:
– darmowy skrypt, brak opłaty licencyjnej (open source), płatne dodatki
– bardzo duża funkcjonalność i design – duża część dodatków darmowa w przypadku WooCommerce, bardzo dużo darmowych szablonów.
– nieograniczona ilość wtyczek – Google Analitics,Social Media SEO, Systemy aukcyjne, porównywarki, systemy dostawców, landing page, newslettery itp
– wsparci techniczne częste aktualizacje skryptów- jeżeli chodzi o WooCommerce – grupy facebookowe, gdzie szybko można otrzymać pomoc
– “posiadanie sklepu” – właściciel może go rozwiać, zmieniać design itp.
– popularność sklepów takich jak Presta i WooCommerce lub magento, łatwo znaleźć programistę lub specjalistę który pomoże w razie potrzeby.
Dla kogo:
– średnio-zaawansowaych, znających podstawy e-commerce
– używających platformy WordPress – moduł WooCommerce
– planujących rozwój na rynki zagraniczne
– przewidujących dynamiczny rozwój sklepu i biznesu
Wady:
– konfiguracja i wdrożenie – trzeba zapłacić specjalistom, jeżeli mamy wiedzę możemy zrobić to sami.
– nie zawsze integracja z ERP (systemy magazynowo- księgowe ) przebiega sprawnie,
– dużo trzeba robić samemu- aktualizacje, kopie zapasowe, itp
– wsparcie techniczne dostępne często tylko na forum, grupach Facebook itp.
– bezpieczeństwo – kopie, regulaminu itp – musimy dbać o to sami.
– hosting dodatkowy koszt , duże sklepy wymagają często oddzielnego hostingu koszt.
Możemy także wybrać płatny e-sklep w wersji pudełkowej box np. SellSmart
Zalety:
– jedna opłata licencyjna – kupujesz oprogramowanie i jesteś posiadaczem e-sklepu
– bardzo duża funkcjonalność i integracja z systemami aukcyjnymi, social media, porównywarki, systemy dostawców itp więcej szczegółów. tu
– łatwa integracja z systemami księgowymi, płatniczymi, logistycznymi
Dla kogo:
– niezadowolonych z open source z powodu braku integracji z polskimi systemami ERP np. Subiekt, Optima itp lub CRM
Wady:
– duża opłata licencyjna na początku
– każda aktualizacja płatna
– dodatkowo opłacamy hosting, certyfikat ssl
– sami robimy kopie bezpieczeństwa
Sklepy dedykowane – rozwiązanie dla dużych firm. Ceny za projekty, wdrożenie itd od około 10.000zł
Podsumowując – zaczynający sprzedaż w internecie najczęściej wybierają platformy z których w każdej chwili mogą zrezygnować, nie ponosząc dużego ryzyka czyli systemy SaaS Właściciele sklepów, którzy mają już jakieś doświadczenie w e-commerce i chcą rozwijać biznes na rynki zagraniczne wybiorą system, który mogą sami rozwijać czyli open source taki jak WooCommerce lub PrestaShop. Niektórzy sprzedawcy z uwagi na specyfikę branży będą szukali integracji z jakimś systemem sprzedaży lub dostawcą. Przedsiębiorcy, którym zależy na sprawnej integracji z systemem magazynowo- księgowym lub chcą zrobić jedną opłatę i mieć wszystkie dodatki w gotowym e-sklepie mogą wybrać SellSmart. Większe firmy z dużym budżetem i wymaganiami wybiorą coś szytego na miarę czyli oprogramowanie dedykowane.
Jeżeli chcesz przeczytać ile to tak naprawdę kosztuje na przykładzie wdrożenia WooCommerce zajrzyj tu.
żródło: http://jakoszczedzacpieniadze.pl/jak-zrobic-sklep-internetowy-case-study-finninja-czesc-3
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-platforma-sklepu-internetowego-jaka-wybrac/4